A LIR szoftverünk egy általános laboratóriumi vizsgáló/menedzsment rendszer, ami különböző iparágak kiszolgálására alkalmas. Könnyen kezelhető, a munkafolyamatok testreszabhatóak és számos lehetőséget biztosít arra, hogy megfeleljen a kis és közepes laboratóriumok elvárásainak mind a napi rutinban, mint a vevői megrendelések kezelésében. A rendszer segítségével a legkevésbé költséges módon érheti el céljait.
A laboratóriumokban számos analitikai módszer kerül alkalmazásra és mindemellett a munkatársaknak nyilván kell tartani vizsgálati eredményeket is a levett minták és a mintaforrások mellett. Ezért az analízis során begyűjtött adatok általában felügyelt, központi nyilvántartásba kerülnek. Ezt a felügyeletet és nyilvántartást leghatékonyabban erre a célra kifejlesztett laboratóriumi információs rendszerrel (LIR) lehet megvalósítani. Az automatizlási technikák (és a kézi folyamatok eltávolítása) leegyszerűsítik a mintákból származó adatok begyűjtését. A LIR egy olyan információs rendszer amelyben vizsgálatkérések ütemezhetőek, nyilvántarthatóak a vizsgálatok és az eredmények más ellátási láncbeli rendszerbe átadhatóak, mint például az Enterprise Resource Planning (ERP) rendszerek.
A Laboratóriumi Információs Rendszerünk (LIR) több iparágban is használható általános vizsgálat menedzsment rendszer. Könnyen használható, a munkafolyamatok testreszabhatóak és több olyan opciót is tartalmaz, ami támogatja a kis laboratóriumok napi működését és a hatékony rendelés kezelését. Ezen rendszer segítségével költséghatékony módon érheti el céljait.
A LIR rendszer tulajdonképpen egy jelentéskészítő eszköz amelybe vizsgálatokkal és mintákkal kapcsolatos információkat (azonosító, minta származása, dátum, idő, hely, stb.) vihetnek be a felhasználók. A LIR rendszer nyilvántartja mindezen adatokat. Ahogy a minta végighalad a vizsgálati folyamaton úgy lehet folyamatosan firssíteni a rendszerben levő adatokat. A minták nyomonkövethetőek a rendszerben a mintaazonosító vagy a vonalkód alapján is. A minta első felvitelekor a LIR rendszer az egyedi azonosításhoz szükséges adatokkal ellátott vonalkódot is nyomtathat.
A laboratóriumi információs menedzsment rendszer egy átfogó rendszer, amely ritkán állandó és általában a laboratóriummal együtt fejlődik. A LIR-t rendszerint először mintakezelés céljából telepítik:
A különböző LIR rendszerek különböző funkcionalitással rendelkeznek. Ezek a rendszerek egyszerű adatbeviteli és tárolókból fejlődtek összetett relációs adatbázist használó eszközökké. Napjainkban gyakran kiegészítő funkciókat is elérhetőve tesznek vezetéknélküli hálózatokon és a vállalat intranetjén, ezáltal nagyobb rugalmasságot biztosítva a távoli és nehéz környezetben végzett vizsgálatokhoz.
Egy komplex LIR rendszer a minták nyomonkövetésén, nyilvántartásán és a jelentéskészítésen kívűl még sok egyéb funkcionalitást biztosít.
Egy ilyen LIR rendszer segítségével sokkal könnyebb a laboratóriumnak megfelelni az alábbi követelményeknek:
A vizsgálatok végzése folyamán használt mintavevő és vizsgáló eszközöket megfelelően kalibrálni és karbantartani szükséges azért, hogy ne hozzanak be hibát a vizsgálati eredményekbe. A LIR renszernek karbantartási rekordokat kell nyilvántartania a vizsgálat folyamán használt eszközökről, hogy értesítéseket küldhessen a rendszeresen elvégzendő megelőző karbantartásokról. Néhány berendezés és eszköz megkövetelheti bizonyos számú mérés után az újrakalibrációt. Például egy mélységmérőt minden 50 mérés után vagy havonta kalibrálni kell, attól függően, hogy melyik következik be előbb. A LIR rendszer tartalmazhat kalibrációs utasításokat, hogy az értesítéssel együtt a kalibrációs jegyzőkönyv is küldhető legyen a karbantartási részlegnek vagy egy speciális külső szállítónak.
A vállalatok megkövetelik az ellátási lánc minden pontjától a minőséget. Függetlenül attól, hogy a beszállítónál levő nyersanyagról vagy a vevő számára leszállított késztermékről van szó. A Laboratóriumi Információs Rendszer elengedhetetlen feltétel ahhoz, hogy a minőséggel megbízott személy ezt a célt optimálisan el tudja érni.